Rozwój produktu, sprzedaż czy promocja – na co postawić w pierwszej kolejności

Rozpoczynając nową działalność zazwyczaj stajemy przed dylematem – na co postawić w pierwszej kolejności? Czy skupić się na rozwoju produktu, aby był on „idealny”, czy raczej próbować zacząć go sprzedawać jeszcze przed jego ostatecznym ukończeniem, a może wybrać wariant pośredni, tzn. promować go, aby stało się o nim głośno a w międzyczasie finalizować pracę nad nim oraz pracować nad schematami sprzedażowymi? Każde z tych podejść ma swoje plusy i minusy, przykładowo…

Rozwój produktu:
– plusy:
W momencie rozpoczęcia sprzedaży będzie to zapewne bardzo dobry produkt.

– minusy:
Ktoś może wejść na rynek wcześniej niż my.
Generujemy tylko koszty, a nie mamy żadnych zysków.

Sprzedaż:
– plusy:
Nikt nowy nie wejdzie na rynek wcześniej niż my.
Od samego początku możemy zacząć zarabiać na produkcie.

– minusy:
Produkt jest niedopracowany i klienci mogą się zniechęcić.

Promocja:
– plusy:
Mamy trochę czasu na dopracowanie produktu kiedy go promujemy.
Informujemy o produkcie przez co budujemy swoją pozycję na rynku nawet bez produktu.

– minusy:
Nie zarabiamy na produkcie.
Mimo wszystko, ktoś może ukończyć podobny produkt wcześniej i wejść na rynek zanim my wejdziemy z naszym produktem.

Decyzję o tym czy raczej wypuszczać niegotowy produktu czy skupić się na jego udoskonaleniu zawsze musimy podejmować po przeanalizowaniu rynku, produktu, zapotrzebowania i konkurencji. Z jednej strony produkt zawsze będzie można ulepszyć, z drugiej – możemy mieć tylko jedną szansę na trafienie w potrzeby klientów.

Nie ma więc gotowej odpowiedzi na pytanie – czy lepiej startować z promocją lub sprzedażą czy udoskonalać swoje dzieło, ale spójrzcie na te dwa przykłady udanego wejścia na rynek – jak myślicie czy te produkty były dopracowane? Czy wydaje się Wam, że twórcy raczej postawili na marketing lub sprzedaż?
1)
https://web.archive.org/web/19981202230410/http://www.google.com:80/

2)
https://web.archive.org/web/20040212031928/http://www.thefacebook.com:80/

Bez względu na to jaką decyzję podejmiecie w swoim biznesie – powodzenia!