Będąc przedsiębiorcom stale trzeba być na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami. Nieznajomość prawa może nam bardzo zaszkodzić, nawet w przypadku czegoś tak prozaicznego jak prowadzenie strony firmy w mediach społecznościowych. W ostatnim czasie sporym zmianom podlegały kwestie związane z odpowiednim administrowaniem danymi osobowymi, jakie gromadzą firmy- niezależnie od tego, czy robią to celowo czy też specyfika prowadzonej przez nich działalności jest taka, że muszą to robić. Z pewnością każdy z nas zauważył pojawiające się na stronach informacje o polityce prywatności, a także o tym, że strona zbiera „ciasteczka” oraz dlaczego tak naprawdę to robi. Jak się okazuje, nawet w przypadku profilu firmy w mediach społecznościowych nie można uwolnić się od konieczności wytłumaczenia się, co robimy z pozyskiwanymi na tym portalu informacjami o naszych fanach. I nie ma znaczenia, czy tylko postujemy czy organizujemy konkursy, a może podejmujemy jeszcze inne działania- według nowych przepisów powinniśmy podjąć określone kroki, jakie mają za zadanie zabezpieczać dane.
Fanpage na Facebooku a RODO
W świetle nowych ustaleń, administratorem danych osobowych jest przede wszystkim właściciel samego portalu społecznościowego, a więc sam Faebook. Jednakże, na terenie Unii Europejskiej przyjęte prawo mówi także o tym, że współadministratorem danych są również podmioty, które prowadzą fanpage na portalu. Jest to rozumiane w taki sposób, że Facebook udostępnia tym podmiotom własną infrastrukturę do tego, aby mogły one prowadzić indywidualną działalność. Dlatego też właściciele takich profili muszą udzielać użytkownikom informacji o tym, co dzieje się z ich danymi, po co są pozyskiwane i przechowywane i co się z nimi dzieje. Przede wszystkim, można się zastanowić do jakich danych przede wszystkim mogą mieć dostęp osoby, które prowadzą fanpage. Na pewno należy tutaj wymienić informacje o prowadzonym przez użytkowników stylu życia, są to też wszelkie dane demograficzne oraz dane związane z lokalizacjami użytkowników. Dane te podlegają oczywiście ochronie i jak widać jest ich sporo. Nic więc dziwnego, że ustawa objęła także kwestie ochrony danych na takich portalach.
Co to oznacza w praktyce?
W praktyce oznacza to fakt, że warto jest być świadomym tego, że w pewien sposób ponosimy odpowiedzialność za dane użytkowników. Wobec tego, na naszym fanpagu powinniśmy zamieścić odpowiednią klauzulę informacyjną związaną ze sposobem gospodarowania danymi. Dodatkowo, dobrze jest podjąć pewne działania, które pomogą odpowiednio zabezpieczyć gromadzone informacje. Wówczas będziemy mogli zyskać pewność, że prowadzona przez nas strona faktycznie jest zgodna z prawem. Warto dostosować się do zaleceń, aby w razie kontroli móc wykazać, że prowadzona przez nas działalność jest całkowicie zgodna z prawem. Przede wszystkim najważniejsze, aby użytkownik zawsze wyraził zgodę na to, aby jego dane były gromadzone oraz przetwarzane przez administratora strony.
Więcej o prowadzeniu fanpaga na facebooku dowiesz się z: https://brandbay.pl/prowadzenie-fanpage-na-facebooku