Planowanie biznesu – podstawowe zasady

Koniec roku to dobry moment na stworzenie planu biznesu na rok kolejny oraz zweryfikowanie efektów dotychczasowej działalności. Jakimi zasadami należy się kierować podczas tego planowania i weryfikowania?
tmp_calculator-1680905__180-1686961711

PLANOWANIE BEZ POŚPIECHU
Przede wszystkim należy podejść do sprawy na spokojnie i bez pośpiechu. Dobry plan biznesowy nie powstanie w kilka minut, dobra weryfikacja efektywności biznesu nie potrwa
kilkanaście minut. Przeznaczmy więc sobie co najmniej kilka godzin na te zadania i po tych kilku godzinach zobaczmy ile jeszcze czasu będziemy potrzebowali na dopracowanie planu.

SPOKÓJ PODCZAS ANALIZY EFEKTYWNOŚCI
Jeżeli działasz już od jakiegoś czasu na rynku, pierwszym krokiem do stworzenia planu będzie przeanalizowanie dotychczasowej działalności. Spójrz jakie działania wykonujesz i jakie dają one efekty. Ważne, żeby podczas tej analizy nie unikać trudnych kwestii związanych z efektywnością naszego biznesu, ale jednocześnie nie robić sobie „wyrzutów” (zbyt wielkich) jeżeli ta efektywność nie jest najwyższa. Traktujmy to bardziej jako punkt wyjściowy do dalszego rozwoju.

ANALIZA POPRZEDNIEGO PLANU
Jeżeli posiadamy plan biznesowy, z którego dotychczas korzystaliśmy możemy w pierwszej kolejności zerknąć na ten plan i podsumować jego przydatność. Zastanówmy się, które elementy planu pomogły nam w osiąganiu maksymalnej efektywności, a które okazały się zbędne lub wręcz szkodliwe (np. zbyt napięty harmonogram działań). Zastanówmy się też co dodalibyśmy do naszego planu.

ANALIZA SWOT
Silne i słabe strony. Szanse i zagrożenia. Przy tworzeniu planu kierujmy się analizą SWOT, w której wypisujemy wszystkie silne strony naszego przedsięwzięcia oraz szanse i zagrożenia, które stwarza otoczenie mikro i makroekonomiczne.

STAWIANIE SMART CELÓW
Podejście SMART (proste, mierzalne, ambitne, realizowalne, określone w czasie) to podejście do stawiania sobie celów. Kiedy tworzymy swoje cele biznesowe warto przeanalizować je pod kątem tych właśnie aspektów.

OGÓLNY PLAN BIZNESOWY

Po przeprowadzeniu odpowiednich analiz: poprzedniego planu, dotychczasowej efektywności, SWOT oraz stworzeniu celów w podejściu SMART, możemy zacząć tworzyć nasz plan biznesowy.
Zacznijmy od rozpisania najbliższych 12 miesięcy na bardzo ogólnym poziomie, czyli w każdym miesiącu wpiszmy plany sprzedażowe, wydatków, czasu pracy, koniecznych środków, dostępnych środków, potencjalnych szans i zagrożeń (np. wakacje). Po stworzeniu tego ogólnego planu sprawdźmy czy pokrywa się on z naszymi planami, tzn. czy uda się zrealizować plany, które sobie wcześniej ustaliliśmy.
Jeżeli coś się nie dopina, musimy poprawić nasz plan, jeżeli wszystko jest w porządku, możemy przejść do kolejnego kroku.

STWORZENIE PLANU SZCZEGÓŁOWEGO
Plan szczegółowy tworzymy najpierw na najbliższy miesiąc. Tu możemy umieścić informacje bezpośrednio potrzebne do zrealizowania planu, np. nazwy kontrahentów (aktualnych i potencjalnych nowych). I znów, po stworzeniu planu, sprawdzamy czy uda się nam dzięki niemu osiągnąć to co zaplanowaliśmy na poziomie ogólnym.
Po stworzeniu planu na pierwszy miesiąc, możemy go ekstrapolować na pozostałe 11 miesięcy i ew. uzupełnić tam gdzie następują sezonowe zmiany.

I z takim wstępnym planem możemy wkraczać w nowy rok.
Powodzenia i udanej realizacji planów w 2017.
tmp_new-years-eve-1832124_12802132011228