Rynek hostingowy w Polsce

Wartość rynku domen internetowych w Polsce jest szacowana na 240 milionów dolarów rocznie, choć od 2016 r. obserwuje się pewną stagnację na rynku domen „.pl”, to jednak rynek hostingowy w Polsce określany jest jako stabilny, a jego wartość szacowana jest na 400 milionów dolarów. Polska zajmuje 8 miejsce w Europie pod względem wielkości i dochodowości tego rynku.

Jak pokazują badania właścicielami większości, bo aż 70% domen z końcówką „.pl” są firmy, zatem mówi się, że sytuacja na rynku domen jest skorelowana z ogólną sytuacją polskich przedsiębiorstw, bo co istotne to polskie firmy są właścicielami 95% domen „.pl”. Jak pokazują badania coraz więcej firm z roku na rok odnawia swoje domeny, w 2016 r. zrobiło to 60% firm. Staje się tak również dlatego, że nazwy domen bywają wykorzystywane jako nazwy firm, a działania marketingowe prowadzone zarówno za pośrednictwem internetu, jak i tradycyjnych form przekazu również uwzględniają konkretne adresy www. Jeśli zatem firma stawia na kojarzenie jej z danym adresem www, to dba o to by ten adres był stale do niej przypisany, a więc regularnie płaci abonamenty.

Rynek hostingowy w Polsce ma się jeszcze lepiej niż rynek domen, przede wszystkim wiąże się do z innowacyjnością tego usług oferowanych przez hostingodawców, ich szeroką ofertą oraz atrakcyjnymi cenami w porównaniu do providerów z Europy. Aby się o tym przekonać wystarczy odwiedzić – wer. Z racji tego, że polskie firmy hostingowe oferują innowacyjne rozwiązania w atrakcyjnych cenach ich klientami są nie tylko firmy polskie.

Prognozy zarówno dla rynku hostingowego, jak i rynku domen w Polsce są pomyślne, a wiąże się to przede wszystkim z faktem, że większość usług hostingowych świadczona jest na rzecz przedsiębiorstw, a jak pokazują dane GUS nadal 35% polskich przedsiębiorstw nie posiada swojej strony internetowej, należy zatem zakładać, że tendencja do wykupowania nowych domen oraz hostingów nadal się utrzyma, zważywszy, że internet coraz mocniej narzuca przymus obecności firmy w internecie, brak własnej strony www może, bowiem wpływać na zmniejszenie liczby klientów. Pozytywnie należy także rozpatrywać przyszłość polskiego rynku hostingowego biorąc pod uwagę atrakcyjność oferty polskich hostingodawców, która przyciąga do nich nie tylko firmy polskie, ale także klientów zagranicznych. Jak zatem wynika z analiz i raportów dotyczących rynku hostingowego i rynku domen w Polsce należy dojść do wniosku, że jest to branża, która w najbliższym czasie nie powinna borykać się z żadnymi trudnościami, a wręcz przeciwnie prognozy sprawiają, że należy spodziewać się wzrostu i stabilności na rynku hostingodawców.