„Must have” przy rozpoczynaniu działalności: towar / usługa, odpowiednia nazwa firmy, siedziba w dobrej lokalizacji, strona na dobrym hostingu

Celem każdej działalności jest dotarcie z towarem / usługą do klienta w taki sposób, aby koszty dotarcia do owego klienta (koszty prowadzenia działalności) były niższe niż przychody uzyskane od owego klienta za towar / usługę, którą oferujemy.
Do rozpoczęcia działalności potrzebujemy więc dwóch podstawowych rzeczy:

Towar / Usługa

Potrzebujemy towaru lub usługi, którą będziemy oferowali klientom. Ten towar (ta usługa) nie musi być najwyższej jakości, najtańszy czy najszybciej dostarczony, ale stosunek jakości do ceny do szybkości dostarczenia powinien być wystarczający, aby zadowolić klientów. Jeżeli jeden z parametrów jest niższy od tego co proponuje konkurencja, powinniśmy tak zmodyfikować pozostałe parametry, aby nasz towar (nasza usługa) wciąż jednak pozostawała atrakcyjna dla pewnej grupy potencjalnych klientów.

Klienci

I oczywiście potrzebujemy klientów. Oczywiście, w momencie zaczynania działalności często tych klientów jeszcze nie posiadamy, więc potrzebujemy sposobu na dotarcie do nich. Przy docieraniu do klientów potrzebujemy dwóch podstawowych elementów – (1) nazwy, którą zapamiętają i będą kojarzyli z naszym towarem (naszą usługą) oraz swoją potrzebą dotyczącą tego towaru (tej usługi) i (2) miejsca, w którym będą mogli ten towar (tę usługę) uzyskać.

Nazwa Firmy

Nazwa firmy powinna nawiązywać do działalności, którą prowadzimy (do naszej oferty), tak aby klienci łatwiej mogli skojarzyć naszą firmę z towarami / usługami, których szukają.
Taka nazwa powinna być jednocześnie związana semantycznie z naszą działalnością, być na tyle unikatowa, aby klienci nie mylili nas z konkurencją oraz być na tyle „normalna”, aby nie stać się antyreklamą naszego biznesu. Przykładowo, jeżeli sprzedajemy pizzę, możemy nazwać swoją firmę „Pizzeria u Kowalskiego” lub „Pizzeria Italiana Varsovia” lub „Pizzeria na rogu Warszawskiej i Wenecji” i tak dalej. Warto spędzić trochę czasu na wymyślaniu nazwy i może nawet pokazać swoje pomysły kilkorgu znajomym, aby uzyskać informację zwrotną o atrakcyjności naszych pomysłów.

Pojawienie się firmy w przestrzeni publicznej

Kiedy mamy już towary / usługi, które oferujemy oraz nazwę naszej firmy, potrzebujemy znaleźć miejsce na siedzibę firmy i otworzyć tę siedzibę. W zależności od rodzaju działalności, najważniejsza siedziba naszej fimry może być w internecie lub w świecie poza internetem. Jeżeli prowadzimy sklep internetowy z wysyłką towarów do klienta, rzeczywista lokalizacja sklepu nie jest tak istotna jak lokalizacja w internecie. Jeżeli jednak prowadzimy pizzerię, lokalizacja internetowa jest mniej istotna od lokalizacji w świecie rzeczywistym.

Pojawienie się firmy w świecie poza internetem

Do pojawienia się firmy poza internetem potrzebujemy miejsca, w którym założymy naszą stacjonarną (lub mobilną, np. „FoodTruck’ową”) siedzibę. Wybierając miejsce na siedzibę powinniśmy sprawdzić czy jest to miejsce, w którym pojawiają się nasi klienci, do którego jest łatwo dotrzeć (piechotą, rowerem, samochodem, łodzią, etc. – w zależności od rodzaju oferowanych usług / towarów). Powinniśmy też sprawdzić czy dana siedziba jest wyposażona w podstawowe udogodnienia, które zapewnią naszym potencjalnym i realnym klientom komfort wystarczający do tego, aby chcieli w tej siedzibie przebywać. Przykładowo, jeżeli chcemy założyć pizzerię, takie podstawy to prąd, woda, etc., a ekstra udogodnienia to przykładowo: ładny widok z okna, przyjemny zapach (no, to może jest bardziej podstawowe), etc.
Kiedy wybierzemy już lokalizację dla swojej siedziby, możemy zacząć ją przygotowywać do przyjęcia klientów, zadbać o wystrój i te wszystkie wygody, których mogą oczekiwać klienci.

Pojawienie się firmy w internecie

Do pojawienia się firmy w internecie musimy wybrać miejsce (odpowiedni hosting), w którym założymy naszą wirtualną siedzibę. Takie miejsce w internecie to serwer, na którym budujemy stronę internetową. Hosting odnosi się do wynajmowania miejsca na serwerze (czyli specjalnym komputerze wyposażonym w odpowiednie oprogramowanie, podłączonym do odpowiednich kanałów komunikacyjnych). Przy wyborze hostingu musimy się kierować tymi samymi zasadami, którymi kierujemy się przy wyborze miejsca na siedzibę naszej firmy w świecie poza internetem. Dobry hosting jak dobra lokalizacja powinien zapewniać naszym klientom szybki i łatwy dostęp do naszej firmy (szybkie łącze internetowe, które sprawi, że nasza strona będzie się szybko wczytywała i klienci nie zniechęcą się czekając na jej pojawienie się), stabilność, bezpieczeństwo, etc.
Kiedy wybierzemy odpowiedni hosting dla swojej internetowej siedziby, możemy zacząć przygotowania do witania pierwszych klientów, czyli stworzyć odpowiednią stronę internetową z tymi wszystkimi udogodnieniami, które ważne są dla klientów, jak przejrzystość strony, estetyka, brak zbędnego zagmatwania przy dokonywaniu zakupu, etc.

Pojawienie się firmy w świadomości klienta

Kiedy posiadamy już siedzibę w świecie poza internetem lub w internecie (albo i w jednym i drugim miejscu), możemy zacząć zadomawiać się w świadomości klientów.

Powodzenia.